プレスリリース

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2006年05月29日

日本テレビが ICM とエージェント契約を締結 ~アメリカ向けのフォーマットセールスを拡大へ~

 日本テレビ放送網株式会社(本社:東京都港区、代表取締役 社長執行役員:久保伸太郎、以下「日本テレビ」)は、アメリカのフォーマット市場での販売強化へ向け、アメリカの総合エンターテイメントマネージメント会社であるInternational Creative Management, Inc. (本社:ロサンジェルス、会長兼CEO:Jeffrey Berg ジェフリー バーグ 以下「ICM」) とエージェント契約を結びました。

 日本テレビは、これまでにもBBCで放送されている「マネーの虎」はじめ、「伊東家の食卓」「仮装大賞」「電波少年」などのフォーマットタイトルを海外に向けセールスしてきましたが、海外での番組販売において、アメリカでのフォーマットビジネスは国際的な販売拡大を図るうえで重要であり、その実績と影響力をもつICMは最適のビジネスパートナーといえます。

 すでに、ICMと連携してアメリカ市場でのフォーマットビジネス拡大に向けセールスを進め、日本テレビのバラエティ番組「ワールド☆レコーズ」のフォーマットをアメリカABCに販売、ABCは、この夏に「Master of Champions」というタイトルで放送する予定です。

 ICMのシニアバイスプレジデントのスティーブ・ウォール氏は、「今、日本のフォーマットに世界中が注目している。世界のコンテンツ市場は、日本テレビが得意としてきたバラエティ番組を欲している」と、日本テレビのソフト力を高く評価し、今後もフォーマット販売に力を入れていく意欲を語っています。

 日本テレビは、長年培ってきた「創意のDNA」を生かしたオリジナリティーあふれる番組を制作し、世界の視聴者に向けて送り出していきたいと考えています。今回のICMとの提携により、アメリカのエンターテイメント市場のニーズや新たな動きなど最新の情報を入手するとともに、幅広い人脈とノウハウを活用してフォーマット番組の開発・販売を拡大していく方針です。



※International Creative Management, Inc. (ICM)

アメリカ大手タレント・文芸家エージェンシーのひとつで、ロサンジェルス、ニューヨーク、ロンドンを拠点に、映画やテレビ、出版、音楽、演劇・舞台、広告、その他多彩な分野で活躍するエンターティナーをマネージメントしている。映画スタジオや放送局への影響力も大きく、イギリスのBBCやグラナダなどもICMを独占パッケージング・エージェント(*)としている。

(*)パッケージング・エージェントとは、映画やテレビ番組を制作するために必要な様々な要素(タレントや脚本家、監督、プロデューサー、制作会社など)を組み合わせ、テレビ局や映画会社に売り込む代理人。アメリカで人気となったドラマ「フレンズ」や「セックス・アンド・ザ・シティ」、アニメーション「シンプソンズ」などをこの手法で手がけた。
また、日本テレビで放送中の「シャル・ウィ・ダンス?~有名人ダンス選手権」のアメリカ版「Dancing with the Stars」もイギリスBBCのフォーマットを元にパッケージングした。

<主なクライアント>
俳優・女優: メル・ギブソン、デンゼル・ワシントン、ジョディ・フォスター、リチャード・ギア
映画監督 : バリー・レビンソン(レインマン)、ロマン・ポランスキー(戦場のピアニスト)
ウディ・アレン(アニー・ホール)
この他、エンターテイメントの分野で幅広くマネージメントを行っている。

なお、日本テレビの海外フォーマットコンサルタントであるスモール・ワールドが、日本テレビのアメリカ市場参画に向け、ICMと連携し交渉にあたる。

日本テレビ放送網株式会社 総合計画室 総合広報部

ICM PACTS WITH NTV

Japanese Broadcaster Signs with Talent Agency to Expand Formats into U.S.

May 29, 2006 (Los Angeles and Tokyo) - Nippon Television Network Corporation (NTV), Japan's largest commercial broadcaster, has signed with International Creative Management for representation. ICM, one of the world's largest talent and literary agencies, represents creative talent in the fields of motion pictures, television, music, publishing and new media. The agency's clients include such noted actors as Mel Gibson, Denzel Washington, Richard Gere and Jodie Foster as well as directors such as Roman Polanski, Baz Luhrmann and Woody Allen.

NTV boasts an extensive catalog of formats, which ICM will expand into the U.S. market. ABC recently ordered six episodes of "Master of Champions," a variety stunt show that pits world-class performers against each other in a series of outrageous challenges. Based on the NTV format, "World☆Records," the U.S. version is slated for a summer debut on ABC.

"There is a heightened interest in Japanese formats now," said Steve Wohl, ICM Senior Vice President and Head of Alternative Programming. "The world market has shifted toward these loud, fun shows, which have unequivocally attributed to NTV's success."

"We are delighted to work with ICM to expand our format business in the United States," commented Shinji Takada, Director General of the Content Business Division of NTV. "We will continue to produce unique and exciting programs which will entertain not only the Japanese audience but also the audience around the world."

Wohl and Michael Tenzer, ICM Senior Vice President and Head of Television Business Affairs, will work closely with NTV and Tim Crescenti, of Small World IFT, NTV's format consultant, to secure deals with U.S. broadcasters.

NTV has consistently dominated the ratings among Japanese broadcasters. Its catalog of formats includes "Dragons' Den," a competition between ambitious entrepreneurs, which airs on BBC, "Masquerade," a contest testing human creativity, "Family Wisdom," a lifestyle variety format, and a multi-story reality format based on the legendary Japanese variety show, "Denpa Shonen." Established in 1952, NTV is Japan's oldest commercial broadcaster.

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About Nippon Television Network Corporation
Established in 1952, Nippon Television Network Corporation (NTV) is the first commercial broadcaster to launch in Japan with 29 affiliate stations throughout Japan and 11 overseas news bureaus. NTV, as a broadcaster, produces highly acclaimed programs with its in-house production/technical teams for the terrestrial and satellite channels, and uses its diverse multi-media functions for merchandising, DVDs, live events, Internet business, international TV distribution and others. For 10 consecutive years from 1994, NTV achieved the quadruple crown title of annual viewer ratings (Prime time, Golden time, all day and non-prime time) competing with four other commercial networks in the Kanto area.

About ICM
International Creative Management, Inc. (ICM) is one of the world's largest talent and literary agencies, with offices in Los Angeles, New York and London. ICM represents creative and technical talent in the fields of motion pictures, television, publishing, music, live performance, commercials and new media. ICM was formed in 1975 through the merger of Creative Management Associates and The International Famous Agency. In 2005, the company raised equity financing from Rizvi Traverse Management and other institutional investors to fund strategic growth.